Lärares perspektiv på konflikter mellan högstadieelever: : En kvalitativ studie om konflikt och konflikthantering

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Lärare har en betydelsefull roll inom skolan att inte bara undervisa eleverna utan att hjälpa dem att trivas och må bra i den sociala miljön. För att eleverna ska känna sig trygga i skolan behöver lärare ständigt jobba med konflikthantering vilket kan vara en stor utmaning, speciellt i arbetet med tonåringar. Det finns ett behov hos lärare att utveckla sina kunskaper inom området för att kunna hantera konflikter bättre. Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse av högstadielärares perspektiv på vilka konflikter som är mest förekommande mellan elever och hur lärare hanterar konflikterna. Genom ett socialpsykologiskt synsätt med utgångspunkt i teorier om kommunikation och konflikthantering har vi undersökt de personliga erfarenheterna hos 10 högstadielärare mellan 28-58 år. Semistrukturerade intervjuer med tio respondenter som arbetat eller har arbetat på en högstadieskola genomfördes. Resultatet visade att sociala medier är en bidragande faktor till att konflikter uppstår och att stor del av konflikterna som sker, händer utanför lektionstid. Kommunikation, relation med eleverna och klassrumsmiljön visade sig också vara viktiga delar i hur lärare både förebygger och hanterar konflikter. Faktorer som kan skapa svårigheter för att hantera konflikter som uppstår var personalbrist, tidspress, otillräckliga resurser och kunskap inom området.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)