Sociala kommuner - att vara där medborgarna är : En kvalitativ studie om hur fyra kommuner uppfattar sitt arbete i sociala medier

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för informationsteknologi och medier

Författare: Frida Malmsten Pedersen; Ida Anttila; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Studiens ämne växte fram ur vårt intresse för sociala medier som en ny kanal med påverkan på relationen mellan organisationer och deras intressenter. Undersökningen syftar till att beskriva hur utvalda kommuner i Sverige uppfattar sitt arbete i sociala medier. Utifrån detta syfte ställde vi oss två frågor:   Hur beskriver de utvalda kommunerna sitt strategiska arbete i sociala medier? Hur beskriver de utvalda kommunerna att de arbetar i sociala medier för att bemöta feedback och frågor från sina intressenter?   Frågeställningarna besvarades med hjälp av kvalitativa samtalsintervjuer. Kommunerna som vi strategiskt valde ut är Järfälla, Karlstad, Katrineholm och Leksand och vi utförde samtalsintervjuer per telefon med den ansvariga för sociala medier på respektive kommun.   Studiens resultat visade att de flesta av kommunerna inte har någon uttalad strategi eller schemalagd tid för sitt arbete med sociala medier. De upplever att de fortfarande provar sig fram och försöker hitta sin roll på den nya arenan. Dock har deras synsätt utvecklats och samtliga kommuner ska i framtiden utveckla strategier. Kommunerna är överens om att sociala medier skapar unika förutsättningar för öppenhet, mer personliga relationer och bättre dialog. Samtliga kommuner har som ambition att svara snabbt på all inkommande feedback och frågor som de får på sociala medier. De upplever dock att det är svårt som kommun att målgruppsanpassa sina budskap då deras information ofta är relevant för samtliga medborgare, men att de ändå försöker tänka på vilka människor de når i vilka kanaler.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)