Hantering av elkrisen. En kvalitativ studie om ledningens krishantering och kriskommunikationen under den rådande elkrisen i svenska elföretag.

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Företag och organisationer har genom alla tider behövt utstå, hantera och överleva diverse olika kriser. Den senaste tiden har världen återigen befunnit sig i en tid av ovisshet i och med den rådande elkrisen som brutit ut i Europa vilket har fått stora konsekvenser för den svenska elmarknaden. Elkrisen har bland annat skapat en marknad där el kommit att bli en högintresseprodukt med kunder som visar högre kunskap och orolighet kring marknadens tillstånd och framtid. Vidare har detta lett till finansiella-, kommunikativa- och varumärkesutmaningar som ledning och kristeam varit tvungna att hantera. En effektiv krishantering kan vara avgörande för de svenska elföretagens framtid. Studien har som avsikt att analysera hur ledningen i svenska elföretag hanterat den rådande elkrisen, vilka åtgärder man tagit samt vikten av en effektiv kommunikation till externa och interna aktörer under kris. Vi har genomfört en kvalitativ studie i form av semistrukturerade intervjuer med fem VD:ar från svenska elföretag, VD:n för en svensk elbranschorganisation samt fem medarbetare och en extern konsult från kristeamet hos ett av företagen. Studiens teoretiska referensramen består av modeller och teorier kring krisens olika faser, ledarskap under kris samt intern- och extern kommunikation. Analysen visar att företagens krishantering och åtgärder i stor utsträckning beror på företagens storlek, ägarstruktur samt annan typ av verksamhet. Genom olika former av förebyggande åtgärder som kristeam, krishanteringsplaner, riskanalyser, ökad samverkan samt starkare processer har man försökt minimera krisens påverkan. Däremot har man under krisen aktivt varit tvungen att arbeta med skademinimering. De större företagen har internt kunnat hantera dessa genom allokering och omfördelning av befintliga resurser medan de små organisationerna varit tvungna att nyttja den samverkan man tidigare byggt upp med andra elföretag och branschorganisationer. Studien visar att ett aktiv ledarskap under kris har varit av högsta vikt trots att den ser olika ut i diverse organisationer. Ledarna i respektive organisation har varit tvungna att anpassa sitt ledarskap till medarbetare och situation för att stötta, guida och fokusera sin personal. Ledarskapet betonar också att den interna kommunikationen har varit fundamental för att hålla ihop organisationen och se till att de anställda arbetar i samma riktning. Vi ser också enförändring i den externa kommunikationen där företagens kundkommunikation har ändratsför att bemöta kundernas nya behov och beteende. Kunderna behöver idag merenergirådgivning och organisationerna har blivit tvungna att ändra sitt budskap efter det nyamarknadsklimatet. I och med det ökade allmänintresset ser vi även ett ökat mediaintresse därvi har identifierat två olika mediestrategier som använts för att undvika en negativvarumärkespåverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)