Kompetenshöjande utbildning för gruppchefer vid Arméns jägarbataljon

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Försvarshögskolan

Sammanfattning: De situationer och uppgifter svensk militär kan komma att ställas inför i sitt arbete att försvara Sverige vid ett väpnat angrepp och vid internationella insatser kan vara komplexa, otydliga och krävande. Dessa parametrar ställer höga krav på de chefer som skall leda förbanden. Ett av kraven är att cheferna, oavsett ledningsnivå är välutbildade och kompetenta inom just sitt område, de ska vara duktiga på just det de skall göra. Syftet med den här uppsatsen är att analysera behovet av militärteoretisk utbildning för gruppcheferna vid arméns jägarbataljon. Vad blir effekten av en sådan utbildning? Vidare var också syftet av ge förslag på vilka delar ur militärteorin en sådan utbildning skulle kunna innehålla, för att specifikt passa jägargruppchefer. Inledningsvis gjordes en analys av populärversion TOEM AJB, där förbandets uppträdande och uppgifter särskilt analyserades. Ur resultatet återfanns förbandsspecifika faktorer som kunde nyttjas som motiv till en militärteoretisk utbildning för gruppcheferna. Därefter kopplades faktorerna till liknande delar ur militärteorin i syfte att påvisa vilka delar som skulle kunna ingå i en utbildning. Delar som är direkt jämförbara med förbandets sätt att uppträda och metoder man använder vid lösandet av uppgifter. Slutligen besvarades frågeställningen i en avslutning. Resultaten pekar på att en militärteoretisk utbildning skulle öka gruppchefs förmåga att fatta självständiga beslut. Resultatet visar också att de delar ur militärteorin som skall ingå är uppdragstaktik, indirekt metod innehållandes tyngdpunkt, kritisk sårbarhet, systemkollaps och initiativ. Vidare bör även en mindre del i utbildningen omfatta de olika ledningsnivåerna; taktisk- operativ- och strategisk ledningsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)