Läraren och teorier om lärande - En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur skrivprocessen i svenskämnet kan främjas med hjälp av ettsociokulturellt perspektiv, respektive av ett hermeneutiskt synsätt. Studien ställer följande två frågor: Hurkan språklärare främja skrivprocessen med utgångspunkt i ett sociokulturellt perspektiv? Kan enhermeneutisk syn på lärande tillföra något till undervisningen om skrivprocessen?Metod och material: Detta är en teoretiskt studie som är baserad på tidigare forskning. Mer specifikt kanman säga att detta är en kvalitativ textanalys som bygger på en litteraturgenomgång. Litteratururvalet haravgränsats till litteratur som används i lärarutbildningssammanhang, området som ska undersökas ochfrågeställningarna.Resultat: Resultatet visar att det finns flera teorier kring lärande som kan vara fruktbara ispråkundervisningen. Ett sociokulturellt perspektiv och ett hermeneutiskt synsätt innebär både möjligheteroch begränsningar när det gäller att relatera dem till undervisningen och skrivprocessen. När det gäller detsociokulturella perspektiv kan synen att språklig utveckling sker genom social interaktion vara enmöjlighet, men den kan även innebära en begränsning eftersom interaktion måste ske mellan individer förstoch sedan inom varje individ. Inom hermeneutiken ser man förförståelsen som central. I undervisningenkan det innebära en möjlighet att man som lärare utgår från elevernas förförståelse, men synen kan ocksåvara begränsande eftersom varje individ har sin specifika förförståelse. Resultatet visar att det är relevantför lärare att inspireras av olika lärandeteorier i undervisningen, och inte tro att det bara finns en rätt teori.Lärandeteorier utgör en utgångspunkt för forskning, där fokus har skiftat under olika epoker. Inomforskning arbetar man ofta med avgränsade och specifika frågor. När det gäller undervisning däremotbehöver lärare ha en öppenhet i fråga om lärandeteorierna. Detta innebär att forskare och lärare behöver haskilda perspektiv när det gäller lärandeteorier.Betydelse för läraryrket: De perspektiv och teorier kring lärande som diskuteras i studien har haft storbetydelse för undervisningen. Att undersöka och relatera dem till en specifik undervisningssituation kanvara betydelsefullt för läraryrket, eftersom lärandeteorier är centrala för lärandet. i  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)