Planerat beteende och varierad kost : Hur en webbaserad måltidsplaneringstjänst kan få människor att regelbundet äta varierat

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Sammanfattning: Uppsatsen presenterar två studier som med den socialpsykologiska modellen ’teorin om planerat beteende’ (Ajzen, 1991) undersöker hur väl en webbaserad måltidsplaneringstjänst lyckas med att få dess användare att regelbundet äta varierat. Tjänsten bestod huvudsakligen av en sökbar receptdatabas på 250 recept, en kalender för att planera in recepten i, och en inköpslista som genererades automatiskt utifrån recepten i kalendern. Tjänsten byggdes under tiden som uppsatsen skrevs, och författaren deltog som interaktionsdesigner i detta projekt. I  uppsatsen presenteras  två sekventiella studier för att mäta användarnas intention till beteendet. I vardera studie presenteras först webbtjänsten och den funktionalitet den hade vid tiden för testet. Detta följs av en hypotes om tjänstens påverkan över användarnas vilja att äta varierat. I vardera studie genomfördes sedan ett användartest av tjänsten, där 13 respektive 15 personer fick använda webbsidan och svara på enkätfrågor. Enkäterna mätte attityd, subjektiv norm, upplevd beteendekontroll och intention till beteendet att regelbundet äta varierat, och en mätning gjordes före och en efter användartestet av tjänsten. Testen visade på signifikanta ökningar för användarna givet att de skulle använda tjänsten; för upplevd beteendekontroll i den första studien; för subjektiv norm i den andra studien, och för intention i båda studierna. Uppsatsen presenterar också interaktionsdesignsbeslut tagna för att anpassa tjänsten efter resultaten av mätningarna av användarnas intention. Avslutningsvis lyfter författaren fram forskningsfrågor för framtida studier i ämnet att förjupa sig i.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)