Vad är kommersiellt och vad är public service? : Innehåll, form och funktion i radions morgonprogram

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Uppsatsen undersöker radiomediets form (utformning, uppbyggnad och dess olika delar) och funktion (för programmens helhet och för lyssnarna) i dagens Sverige. Syftet var att analysera vilka likheter och skillnader som finns mellan public service radion och den kommersiella radion. Det är framförallt public service radions identitet som relateras i förhållande till den kommersiella radion. I uppsatsen används både kvantitativ och kvalitativ innehållsanalys med fokus på medietextens tempo, positionering och intention. Det empiriska materialet består av två av radions mest populära morgonprogram; RIX MorronZoo och Morgonpasset i Sveriges Radio P3, inspelade morgonen den 15/4 samt morgonen den 16/4 -2004. Referenserna består av tidigare forskning om radiomediet, aktuella rapporter, hemsidor, tidningsartiklar och offentliga dokument om styrregler för radion i Sverige. Uppsatsen innehåller även intervjuer med Felix Mannheimer som är operativ chef på MTG Radio bakom RIX FM samt med Ulla Svensson som är gruppchef på Sveriges Radio P3. Sammanfattningsvis om resultatet så fann författarna att P3 i viss mån har kompenserat programmet efter konkurrensen från den kommersiella radion och författarna anser att public service snarare borde renodla sina unika public service kvaliteter än att konkurrera med den kommersiella radion på dess vilkor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)