En kunskapsöversikt om digitaliseringens påverkan på undervisning.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Författare: Philip Johansson; [2018]

Nyckelord: Digitization; Education; Swedish curriculum;

Sammanfattning: Denna kunskapsöversikt är skriven med syftet att sammanställa studier och forskning kring ämnet digitalisering och dess påverkan på skolan samt dess undervisning. Med den sammanställda fakta skall jag besvara min frågeställning som är följande ”Hur påverkar digitalisering undervisning? Specifikt pedagogen, eleven och So-ämnena?”. Digitalisering är ett aktuellt forskningsämne och det har reflekterats under informationssökningen. Forskningen visar att effekterna som digitala resurser har på skolan är givande för både elev samt pedagog. En av dessa positiva effekter är att elever får generellt förbättrad motivation. Användandet av digitala resurser är även ett möjligt sätt att minska gapet mellan hög-presterade och låg-presterade elever. Detta är en möjlighet på grund av att eleven kan arbeta oberoende av om de får hjälp i hemmet eller ej. Det mest omtalade arbetssättet ”En-till-En” som kräver att alla elever har vars ett verktyg, kräver dock en skola med stort ekonomiskt stöd. Dessa verktyg beskrivs oftast som laptops eller iPads. De negativa aspekterna nämns kortfattat inom forskning men är oftast kopplade till skolans ekonomi, på grund av ovannämnd anledning. Forskningen visar på att de pedagogiska verktygen som digitalisering erbjuder skolan och samhället kan förstärka både generell undervisning och samhällsundervisning. Det snabbt utvecklande samhället kräver en minst lika snabb utvecklande skola. För samhällets skull behöver eleverna uppleva en skolgång där arbetssätten och verktygen är desamma som används ute i vardagslivet. Är de annorlunda så skapas en förvirring när dessa elever kommer ut i samhället samt arbetsmarknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)