Lean i administrativa processer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Sammanfattning: Lean är ett arbetssätt som bygger på att identifiera och eliminera slöseri som inte skapar värde för kunden. Traditionellt har Lean använts i produktionsprocesser, men har på senare tid även spridits till andra typer av verksamheter och processer. En typ av process som det inte forskats så mycket om är administrativa processer. Administrativa processer består huvudsakligen av informationsflöden och är svårare att mäta än material i produktionsprocesser. Denna studies syfte är att undersöka möjligheterna med att använda Lean i administrativa processer genom att utgå från olika typer av slöseri och stödjande aspekter. Studien har använt sig av intervjuer och litteraturstudier som informationsinsamlingsmetoder. Anställda på fallföretaget OP Assistans kontor har intervjuats angående deras administrativa processer. Den insamlade informationen från intervjuerna kopplas ihop med teorin i en analys och diskussion varefter en slutsats presenteras. Slutsatsen visar att administrativa processer har behov av Lean, främst inom dessa typer av slöseri Sökande efter information och data, Överarbete, Omarbete, Väntetider, Onödiga transporter, Integration av IT-system samt Outnyttjad kreativitet. Lean kan användas till att standardisera, minska onödigt överarbete, skapa tydliga arbets- och rollbeskrivningar, eliminera ställtider och väntetider, integrera IT-systemen bättre och att skapa delaktighet bland anställda. Förutsättningarna för att lyckas med Lean i administrativa processer är något bristfälliga. Stödjande aspekter som Kompetens och utbildning och Ordning och reda är tillräckliga medan Samarbete och kommunikation, Ledarskap, Rutiner och Problemlösning behöver förbättras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)