Studie av webbtillgänglighet för de med läs- och skrivsvårigheter : Analys av universitets och högskolors webbplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för medieteknik (ME)

Sammanfattning: Det här arbetet innefattar webbtillgänglighet med avseende hur väl ett antal utvalda universitet och högskolor följer de riktlinjer för personer med läs- och skrivsvårigheter. Problemet med att inte ha en webbtillgänglig webbplats är att en stor grupp av personer som går miste om innehållet. Det är dessutom inte bara personer med läs- och skrivsvårigheter som blir drabbade, utan det är även personer med andra livssituationer som drabbas. Syftet med arbetet är att ta fram rekommendationer och finna lösningar som gör att universitet och högskolors webbplatser blir tillgängliga för alla. Analysen som görs i arbetet är baserad på W3C WAI:s riktlinjer om tillgänglighet och är avgränsad till användare med dyslexi. I uppsatsens analys används en kvalitativ metod där riktlinjerna jämförts mot webbplatserna. Ett antal testpersoner har också analyserat samma webbplatser och gett egna utlåtanden, detta för att få ett bredare omfång till rekommendationerna. Avseende resultatet visar det att webbplatserna överlag brister i webbtillgängligheten, både i stora drag och i mindre. Rekommendationer togs fram efter analysen och visar hur de bristerna går att lösa, med enkla medel. Slutsatsen är att med hjälp av rekommendationerna, kan en webbplats bli tillgänglig för alla oavsett om användaren har läs- och skrivsvårigheter eller inte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)