Prissättningsanalys av annonser på internet : En analys av variabler som påverkar slutpriset

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Matematisk statistik

Författare: Gustaf Erlandsson; Christofer Tärnel; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den här rapporten undersöker vilka faktorer som påverkar prissättningen av annonser på internet. För att komma fram till ett resultat användes statistisk analys på drygt 70000 datapunkter som erhölls av företaget Wiget Media. Modellerna som används har anpassats till datan med hjälp av regressionsanalys, där genomgående analyser av datan har genomförts för att få fram de mest lämpliga modellerna. Regressionen utfördes med hjälp av mjukvaruprogrammet R och strukturering av datan gjordes med hjälp av Excel och Stata. Resultatet av undersökningen visar på att länder, kategorier och plattform är variabler som spelar stor roll vid prissättning. Rapporten undersöker även hur man som mäklare på internet kan utforma prissättningsstrategier. För att komma fram till ett resultat gjordes grundliga litteraturstudier om e-prissättning. Olika prissättningsstrategier diskuteras och resulterar i en slutsats som rekommenderar mäklare på internet att använda en auktionsbaserad prissättningsmodell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)