Identifiering av begränsningar med användarcentrerad design : En studie vid ett företag i tidigt skede inom Internet of Things

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Sammanfattning: Syfte Syftet med denna uppsats var att identifiera begränsningarna som företag i tidigt skede stöter på vid involvering av användare i produktutvecklingsprocessen. De huvudsakliga begränsningarna för användarcentrerad design samt på vilka sätt dessa kan arbetas runt presenteras och diskuteras. Ett ramverk för effektiva samarbeten med användare presenteras, vilket företag som befinner sig i ett tidigt skede kan följa för att skapa innovativa teknikprodukter. Design/metod Denna studie har till största del genomförts i form av ett flertal praktiska experiment där användare deltagit och bidragit till nya produktkoncept på Shortcut Labs som är en svensk startup. Tillvägagångssättet skedde enligt s.k. ’black box testing’ där ingen klar hypotes användes för varje experiment utan datan från varje steg kom till användning vid planeringen av nästa. Resultat Studien visar att många av begränsningarna för användarcentrerad design som identifierats i tidigare forskning och litteratur gäller även för ett företag i tidigt skede. Därtill tyddliggörs varför ’lead user’-metoden innebär vissa svårigheter för unga tillverkande företag av konsumentprodukter. Ramverket som presenteras som ett resultat av de utförda experimenten är en steg-för-steg guide som ett tillverkande företag i tidigt skede kan följa för att effektivt dra nytta av de olika typer av användare som kan involveras i en produktutvecklingsprocess. Avgränsningar/konsekvenser Tidsramen och omfattningen av studien innebar att det presenterade ramverket endast är framtaget för produktutvecklingsprocessens initiala faser; idégenerering samt konceptutvecklingsfaserna. Den begränsade urvalsgruppen samt mindre mängden av användare kan ha bidragit till snedvridning av insamlad data. Bland utvecklingsmöjligheter för forskning i ämnet föreslås en fortsättning på studien genom produktutvecklingens alla faser inklusive produktlansering. Originalitet/värde Marknaden för IoT-relaterade produkter är fortfarande i sin linda. Studien birdrar till existerande forskning kring användarinvolvering genom att belysa hur detta fungerar för företag i tidiga skeden inom marknaden för sakernas internet. Genomförandet beskrivs ur utvecklingsteamets perspektiv för att se hur man kan skapa innovativa produkter som möter en allt mer krävande användare hårdare marknad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)