Grönt är det nya svarta : En studie om hur klädföretag kan öka konsumenters intresse för miljövänliga kläder

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte Vårt syfte med uppsatsen är att skapa en djupare förståelse för problematiken och möjligheterna som finns gällande klädföretags arbete med miljövänliga kläder. För att uppnå detta på ett effektivt sätt har vi tagit fram två delsyften. Vi ämnar analysera och undersöka: • Vilka faktorer som påverkar konsumenters intresse för miljövänliga kläder. • Hur marknadskommunikationen av miljövänliga kläder kan vara utformad för att tilltala konsumenterna. Vidare har en forskningsfråga tagits fram som lyder: • På vilka sätt kan klädföretag arbeta med grön marknadsföring för att öka intresset för miljövänliga kläder? Metod Vi har utgått från den kvalitativa undersökningsmetoden då vi ville uppnå en djupgående förståelse för vårt valda forskningsområde samt ha möjligheten att göra subjektiva analyser och tolkningar. Det empiriska materialet samlades in genom sju djupgående intervjuer. Tre av dessa genomfördes med experter inom hållbarhetsområdet medan fyra av dessa genomfördes med företagsrepresentanter som arbetar med hållbart framtagna kläder. Slutsatser Utifrån vår teoretiska och empiriska analys har vi kommit fram till ett antal slutsatser som kan vägleda företag i deras arbete med grön marknadsföring. En av dessa är att företag bör integrera miljöfrågan i hela affärsverksamheten istället för att ha en särskild avdelning som arbetar med detta. Vidare bör företag undvika greenwash och endast kommunicera det företaget faktiskt gör. Vi har vidare kommit fram till att företag som arbetar med attraktiva miljövänliga kläder måste bli bättre på att marknadsföra den miljövänliga aspekten. Företag kan med fördel använda sig av sociala medier och kändisar för att skapa engagemang och word of mouth. Även företagets anställda kan spela en viktig roll gällande marknadsföringen av de miljövänliga plaggen. Till sist har vi funnit att det är av yttersta vikt att företag som arbetar med miljövänliga kläder förstår hur konsumenter resonerar och prioriterar vid köpbeslut för att sedan agera utifrån detta i sin marknadsföring.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)