Modebranschen - Riskkapitalbolagens investeringar i en riskfylld industri

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Rebecka Elfélius; Charlotta Lindén; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Den svenska modebranschen är en tillväxtbransch vars omsättning över en tioårsperiod ökat med 60 procent. Intresset för svensk modedesign har ökat, även internationellt. Som företagsledare är det dock inte tillräckligt att besitta en kreativ förmåga för att överleva denna konkurrensutsatta industri. Såväl som inom andra branscher krävs kapital till investeringar i verksamheten, i syfte att skapa tillväxt. Av den anledningen blir det allt vanligare att ägarledda modeföretag medges finansiering av riskkapitalbolag. Dock kan ett flertal problem komma att inträffa vid riskkapitalisters förvärv av modeföretag. Det är exempelvis inte ovanligt att intressekonflikter och agentproblem uppstår, särskilt vid uppköp av entreprenörsverksamheter. Vidare bör såväl entreprenören som riskkapitalisten besitta en förmåga att hantera modebranschens inneboende risker och utmaningar. Därav bör investerarna på förhand analysera om de kan tillföra investeringsobjektet rätt kompetens samt undersöka ifall eventuella intressekonflikter eller agentproblem kan komma att uppstå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)