Old Spice : En smittsam framgångssaga

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Emma Ericsson - Broms; [2011]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Old Spice marknadsföringskampanj som lanserades under 2010 nådde snabbt stora framgångar och spreds som en löpeld över internet. Reklamfilmerna med ”the Old Spice man” sågs under kort tid miljontals gånger och en viral marknadsföringskampanj var född. Genom en fallstudie av denna kampanj analyseras fem olika faktorer; produkt, promotion, innehåll & utformning, spridning & interaktion. Detta för att granska deras inverkan på kampanjens framgång. Studien har skett genom en analys av sekundärdata, i form av Old Spice’ reklamfilmer samt ett stort antal nyhetsartiklar och intervjuer som behandlade kampanjen. Teorin består inledningsvis av en genomgång av marknadsföringsmixen och integrerad marknadsföringskommunikation, för att sedan gå djupare in på viral marknadsföring och de fem faktorer som analysmodellen består av. Empirin beskriver i tur och ordning de olika delarna av den valda kampanjen och studerar sedan kampanjen med utgångspunkt i de fem faktorerna. Slutsatsen blir att Old Spice lyckades attrahera konsumentens intresse och engagemang genom att bjuda på ett överraskande och humoristiskt innehåll, i kombination med nyskapande idéer kring hur man skulle interagera med konsumenterna. Med stöd av traditionella promotionskanaler och väl utvalda opinionsledare lyckades man sprida kampanjen och skapa en viral framgångssaga.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)