FLEXIBILITETENS INVERKAN PÅ ARBETSMOTIVATION OCH ARBETSTILLFREDSSTÄLLELSE - en undersökning på hotellpersonal

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

Sammanfattning: Syftet med denna studie var att undersöka om det flexibla arbetet hade inverkan på personalens arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse. Frågan som studien sökte svar på var hur personalen upplever att deras arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse påverkades av att arbeta över avdelningsgränser och utföra arbetsuppgifter som inte alltid ingick i deras formella arbetsbeskrivning. Teori: Studien ämnade svara på syftet utifrån motivationsteorierna “tvåfaktorteorin” och “självbestämmandeteorin”. Dessutom användes Atkinsons “kärna och periferi” för att skapa förståelse för det flexibla arbetet. Metod: Studien använde en kvalitativ ansats och uppsatsens empiriska data samlades in genom 14 semi-strukturerade intervjuer av hotellpersonal som arbetade på olika avdelningar på ett hotell. Gemensamt för informanterna var att samtliga arbetade över avdelningsgränser och utföra arbetsuppgifter som inte ingick i deras arbetsbeskrivning. Bearbetning av empirisk data skedde genom tematisering vilket ledde till att det slutligen definierades tre teman. Resultat: Studiens resultat visade att det flexibla arbetet oftast upplevdes som positivt. De sociala relationer som flexibiliteten medförde var den mest framträdande aspekten som inverkade på motivationen. Det fanns både en drivkraft att vara social med kollegor på andra avdelningar och en stark lojalitet till sin egen avdelning. Lojaliteten ledde till att gruppen prioriterades framför det flexibla arbetet. Det flexibla arbetet ansågs även vara kompetensutvecklande, vilket påverkade informanternas arbetsmotivation på ett positivt sätt. Resultatet visade även på att bristen på kompetens var den faktor med störst negativ inverkan på informanternas arbetsmotivation och arbetstillfredsställelse och kunde i vissa fall leda till amotivation. Flexibla arbetsuppgifter som var för enkelt utformade kunde även de inverka negativt på arbetstillfredsställelsen och leda till amotivation. De positiva aspekterna av det flexibla arbetet, som uppgavs av informanterna, skiljde sig överlag inte mellan tillsvidare- och behovsanställda. Dock kunde de behovsanställdas sätt att arbeta flexibelt, med långa pass och intensiva växlingar mellan olika avdelningar, ha negativ

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)