Hör pornografi hemma i socialt arbete? Socionomers uppfattningar om kunskap och relevans i arbetet med barn och ungdomar

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att försöka belysa på vilket sätt kunskaper om pornografi är relevant för socialt arbete. Vi har i en kvalitativ ansats utgått från de tankar och erfarenheter socionomer som arbetar eller har arbetat med barn och ungdomar besitter i ämnet. De sex semistrukturerade intervjuerna genomfördes med socionomer från olika delar av det sociala fältet. Vi har analyserat vår empiri utifrån Simons och Gagnons (2005) teori om sexuella script. Det råder en uppfattning om två existerande sociala sexuella script vilka förmedlar ofta motsägelsefulla budskap om hur människor ska förhålla sig till pornografi. Barn och ungdomar befinner sig mellan det sexualiserande och det moraliserande scriptet vilka förmedlar olika budskap i hur barn och ungdomar ska tolka pornografi i förhållande till sin egen sexuella utveckling. Forskning visar att nästan alla barn och ungdomar kommer i kontakt med pornografi. Utifrån vår teori drar vi slutsaten att barn och ungdomar direkt eller indirekt påverkas av detta. Vår empiri visar på ett upplevt behov av att samtala om pornografi med barn och ungdomar. Tidigare forskning visar att barn och ungdomar även efterfrågar reflekterande samtal kring pornografi med vuxna. Endast på grund av detta är pornografi relevant för socialt arbete med målgruppen. Eftersom forskning också visar på ett samband mellan social utsatthet och sexuell utsatthet blir kunskaper om ämnet desto mer viktigt för socionomprofessionen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)