”Frågan är inte om vi ska göra det, utan hur” : en studie om jämställdhetsintegrering i ÅVS-processen på Trafikverket

Detta är en Master-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Transportplanering har traditionellt sett grundats i maskulina normer som premierat mäns behov, medan kvinnors behov förbisetts (se Levy 2013; Dymén 2014; Joelsson & Lindkvist Scholten 2019). Trafikverket ansvarar för trafikplanering i Sverige och har därmed möjlighet att påverka hur transportsystemet tillgodoser människors behov. För att öka jämställdheten i transportsektorn har Regeringen uppdragit Trafikverket att utveckla sitt arbete med jämställdhetsintegrering. Studiens syfte är att bidra med förståelse och kunskap som kan leda till att jämställdhetsperspektivet får ett större genomslag i transportplaneringen. Genom att undersöka åtgärdsvalsstudien som metod för problemformulering och åtgärdsgenerering har vi analyserat hur jämställdhet behandlas i ett tidigt skede av planeringsprocessen på Trafikverket. Med hjälp av ett teoretiskt ramverk baserat på Carol Bacchis (2009) idéer om problemrepresentation och Christian Dyméns (2014) tabell om feminina och maskulina attribut har intervjuer med utredare på Trafikverket analyserats diskursivt. Studien visar att jämställdhet inte är integrerat i ÅVS-processen idag och att utredare på Trafikverket har svårt att hantera jämställdhet utifrån dagens metoder och kunskapsgrund. Det leder till att de beslut och åtgärder som genereras i ÅVSen inte inkluderar ett jämställdhetsperspektiv. Studiens slutsatser grundas i att fler feminina attribut behöver inkluderas i ÅVS-processen för att jämställdhetsfrågan inte ska förminskas eller förenklas. Kunskap och förståelse för jämställdhetens roll i transportsystemet tillsammans med tydlig styrning och konkreta riktlinjer från Trafikverkets ledning behövs därtill för att jämställdhet ska kunna integreras i ÅVSen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)