Alternativ kompetensutveckling inom ett svenskt företag

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Vi har undersökt ett projekt som Göteborgs Tekniska College har bedrivit inom enorganisation på Volvo Powertrain. Projektet benämns: "Skills at PDL (ProductDevelopment Laboratory). Syftet med projektet har varit att identifiera och säkerställa atterforderliga kompetenser finns på plats vid rätt tid inom organisationen.Vår undersökning har syftat till att undersöka vad som händer med deltagarnasstudiemotivation när de före studierna får genomgå en valideringsprocess.Vi har formulerat följande frågeställningar:- På vilket sätt har GTC använt validering i projektet och varför?- Vilka fördelar respektive nackdelar med validering lyfter lärare/elever/andra fram?- Kan det undersökta projektet ses som en del i deltagarnas livslånga lärande, i så fall hur?- Hur kan man belysa relationerna mellan kompetensvalidering och studiemotivation?För att kunna undersöka huruvida företagsförlagda, pedagogiska projekt fungerar somkompetensutvecklingsmetod har vi gjort en fallstudie i form av kvalitativa intervjuer samtanvänt oss av relevant litteratur som berikar vår studie. Detta har vi gjort för att kunnaklarlägga möjligheterna och problemen med projekt som detta och för att samlainformation om hur projektet uppfattades av både deltagare och lärare.Resultaten från vårt arbete tyder bl.a. på att:Motivationen höjs genom att förankra syfte och motiv med valideringsprocessen på etttidigt stadium för alla inblandade.Undersökningen har gett en vägvisning för hur man kan gå vidare och implementera nästafas av projektet på ett bättre sätt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)