Sociala medier & Kroppsideal : En kvalitativ studie av hur sociala medier påverkar träningsaktiva unga vuxnas kroppsuppfattning

Detta är en Kandidat-uppsats från Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

Sammanfattning: Syfte & Frågeställningar Denna studie syftar till att undersöka hur unga vuxna som tränar och är aktiva på sociala medier förhåller sig till kroppsidealen som framställs på sociala medier samt hur de upplever att det påverkar kroppsuppfattningen. - Hur ser användningen av sociala medier ut bland träningsaktiva unga vuxna? - Hur upplever träningsaktiva unga vuxna att de påverkas av kroppsidealet som framställs på sociala medier? - Hur upplever träningsaktiva unga vuxna att kroppsidealet påverkar deras kroppsuppfattning? Metod För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod används vilket genomfördes med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Deltagare valdes ut med ett målstyrt urval utifrån de kriterier som behövde uppfyllas för att delta i studien. Dessa kriterier var ålder och nivå av fysisk aktivitet, dvs tränar 2-3 gånger i veckan medel- eller högintensivt samt har generellt aktiva liv. Deltagarna behövde också vara aktiva på sociala medier. Totalt 6 personer varav 3 kvinnor och 3 män deltog i studien. Analys av resultatet har gjorts genom att använda entematisk analys med en abduktiv forskningsansats. Goffmans teori om intrycksstyrning användes som teoretisk referensram då resultat tolkades. Resultat Resultatet visar att sociala medier används hos deltagarna i upp till fyra timmar per dag, främst för att chatta med vänner, scrolla i flödet och titta på andras inlägg. En majoritet sa även att de ibland lägger upp bilder, men inte så ofta. När samtliga deltagare framställer sig själva i sociala medier vill de alltid visa upp sina bästa sidor och se så attraktiv ut sommöjligt. Samtliga deltagare förklarar att de blir påverkade av kroppsidealet som framställs på sociala medier på ett negativt sätt, i form av jämförelsebeteenden, sämre kroppsuppfattning, välmående samt mat- och träningsvanor. Slutsats Studien som vi genomfört har bidragit till ny kunskap om hur sociala medier och kroppsidealen påverkar träningsaktiva unga vuxnas hälsa och kroppsuppfattning. Deras kroppsuppfattning påverkades negativt på grund av exponeringen för kroppsidealet som presenteras på sociala medier. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)