Skola för rörelse

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Fler och fler barn har en allt för stillasittande vardag, speciellt i den digitala verklighet vi lever i nu. Det är ingen nyhet att träning är bra för oss. När det gäller barn räcker så lite som fyra minuter för att det ska ge en positiv inverkan på inlärningsförmåga, läsförståelse, minne och kreativitet. Barn som tränar är också mindre stressade. Det fick mig att fundera över hur jag kunde rita en skola som uppmuntrar barn till med fysisk aktivitet, utöver mer gymnastikundervisning i schemat. Jag valde platsen i Henriksdal i kanten av Hammarby sjöstad, som karaktäriseras av den stora motorvägen mot Nacka Värmdö, närheten till vattnet och de fina parkmiljöerna. En skola på den här tomten blir som en slags entré till området och får en väldigt viktig position. Personer som rör sig på platsen idag har tydliga rörelsemönster, vilka jag ville låta byggnaden förstärka. Platsens rörelsemönster har skapat byggnadens form. Eftersom tomten är relativt liten har jag jobbat vertikalt för att ge så mycket utemiljö som möjligt till skoleleverna. Jag ville att skolbyggnaden skulle symbolisera stabilitet och ge kunskapen en slags tyngd och tydligt signalera det viktiga som den står för. Jag ville att byggnaden skulle synas tydligt från håll och stärka områdets identitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)