Identitetsskapande bilder : En studie om bilddelning och identitet på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: På Facebook är man författare till sin egen digitala självbiografi. Sociala medier och socialanätverk har gjort det möjligt för användare att kunna forma den bild av sig själv man vill visaomvärlden. Vi har gjort en studie om vilka strategier man använder sig av för att dela bilderoch vad dessa bilder säger om användarens identitet. Med hjälp av tidigare forskning samtvår egen studie bestående av intervjuer och enkäter har vi kommit fram till att man ofta delarbilder för att ta kontakt och känna gemenskap med andra människor/användare. Användarnavi undersökte vill visa den bästa bilden av sig själva samtidigt som användarna vill visa en såverklighetstrogen bild som möjligt. De har inga problem med att modifiera bilden av sigsjälva med att exempelvis ta bort en tagg eller be någon ta bort någon bild som är publiceradpå dem. Vad som visas på deras Facebookprofiler har stor betydelse för användarna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)