Staten, järnvägarna och den regionala utvecklingen i Sverige 1840-1890 : En studie om statligt engagemang i järnvägsfrågan, den samtida järnvägspolitiken och järnvägarnas regionala effekter i Närke, Värmland och Bohuslän

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Ekonomisk historia

Författare: Agaton Sten; [2016]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I denna uppsats skildras järnvägens utveckling ur flera perspektiv. I en ekonomisk historisk analys har järnvägsfrågan belysts genom bland annat den politiska debatten som fördes då järnvägsfrågan under andra hälften av 1800-talet, var ett brinnande politiskt ämne i riksdagen. Det statliga engagemanget och agerandet i järnvägsfrågan mellan åren 1840–1890 år också något som denna uppsats behandlar. Ur ett regionalt perspektiv har även effekterna av järnvägens introduktion och efterföljande år fram till år 1890 skildrats i Närke, Värmland och Bohuslän. Det som uppsatsen kommer fram till är att ur den dåtida politiken växte staten fram som en stark aktör för de svenska järnvägarna. Statens bidrag till järnvägsutvecklingen resulterade i att de så kallade stambanorna byggdes vilket var ett antal järnvägssträckor som ägdes och bedrev verksamhet i statlig regi. Staten bidrog också med kapital till enskilda järnvägar vilket underlättade järnvägsverksamheten för privata företag. I det regionala perspektivet bidrog järnvägen med att företagsverksamheten kunde nå nya geografiska marknader, och privatpersoners resande underlättades tack vare ett snabbare och billigare transportmedelmedel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)