"Vad är källkritik?" : En kvantitativ studie om gymnasieelevers kunskap och förståelse för källkritiska metoder på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/JMK

Författare: Linnea Cederquist; [2017]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna uppsats ämnar studera gymnasielevers kunskap och förståelse för källkritiska metoder på Facebook. Studien genomförs i avseende att påvisa eventuella brister i gymnasieelevers kunskap om källkritik och sättet att använda det på sociala medier. De teorier som används genomgående och som uppsatsen grundar sig i är; källkritiska principer, the imperative of sharing, instrumentell och ritualiserad medieanvändning, selektiv medieanvändning samt filterbubblan och confirmation bias. I undersökningen har en kvantitativ forskningsmetod i form av webbenkäter valts, där urvalet består av 110 respondenter. Datainsamlingen har lagt in i statistikprogrammet SPSS och analyserats. I SPSS har urvalet filtrerats för resultatredovisningen så att endast svaren från de som svarat att de studerar vid gymnasiet redovisas. Resultatet av undersökningen visar att majoriteten av respondenter har goda kunskaper om källkritik och många ser sig även som källkritiska. Dock har en övervägande del respondenter svarat att de inte använder källkritiska metoder på Facebook. Detta testas genom en mängd olika frågor som exempelvis: brukar du kontrollera en nyhet som spridits på Facebook genom att jämföra med något annat nyhetsmedium? Påverkar avsändaren hur källkritisk du är till en nyhet? Resultatet visar att det finns brister i respondenternas förmåga att tillämpa källkritiska metoder på Facebook. I studien har även variabler som utbildning undersökts, där majoriteten anser att de fått tillräckligt med utbildning i skolan för att vara källkritiska på sociala medier. Dock har många av dessa respondenter samtidigt svarat att de tror att mer utbildning skulle få dem att agera mer källkritiskt. I slutsatsdelen diskuteras skolans ansvar att se till att eleverna kan utföra källkritiska metoder i praktiken. Det ligger i skolans ansvar att eleverna inte endast muntligen kan namnge väsentliga delar av källkritiska principer, utan att de även kan lära sig att använda det i vardagen.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)