Giganternas kamp - en retorisk analys av Moderaterna och Socialdemokraterna i valrörelsen 2014.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Denna kandidatuppsats är en komparativ studie som behandlar på vilket sätt Moderaterna respektive Socialdemokraterna använt sig av de digitala kanalerna Facebook och YouTube. Partierna har använt dessa i sina respektive valkampanjer och i denna uppsats undersöker vi hur politiska budskap förmedlas i sociala medier utifrån de politiska avsikter och ideologier som styr partierna. Denna uppsats vänder sig främst till de som har intresse av retorik, politik och/eller kommunikation. Vår övergripande frågeställning är; • Vilka retoriska strategier har Moderaterna respektive Socialdemokraterna använt sig av för att förmedla sina budskap digitalt? För att besvara frågeställningen har vi använt oss av en kvalitativ retorisk text- & bildanalys och kombinerat den med att intervjua en ansvarig representant för digital kommunikation under valrörelsen 2014 för respektive parti. Vi har använt oss av teorier som retorik, semiotik och politisk kommunikation, för att tolka hur partierna skiljt sig åt retoriskt. Det skedde genom att studera partiernas användning av digital kommunikation under valrörelsen till riksdagsvalet 2014. Vår analys visade att båda partierna använde sig av liknande strategier där de fokuserade mer på vad de hade gjort än vad de faktiskt ville göra. Socialdemokraterna använde sig mer av pathos medan Moderaterna lade ett större fokus på ethos.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)