Självförmåga och matematikprestationer : En forskningsöversikt angående ett eventuellt samband mellan självförmåga och grundskoleelevers prestationer i matematik

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Diana Perlfors; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: För att ge elever chansen till största möjliga kunskapsutveckling behöver vi en ökad förståelse för vilka faktorer som kan påverka. Syftet med denna forskningsöversikt är därför att undersöka vad som kännetecknar forskningen om hur självförmågan påverkar grundskollärares matematikundervisning och elevernas prestationer i matematik. Översikten har undersökts och sammanställts utifrån följande frågeställning: 1. Hur påverkar självförmågan grundskollärares matematikundervisning? 2. Hur ser ett eventuellt samband ut mellan självförmåga och grundskoleelevers matematikprestationer? Vid urvalet av studier fokuserade jag på granskade, vetenskapliga artiklar, framför allt från olika tidskrifter online. Artiklarna insamlades genom en systematisk litteratursökning via databaserna Primo, ERIC och Google Scholar. Efter en kvalitetsgranskning inkluderade jag slutligen sju studier i den aktuella forskningsöversikten. Studiernas resultat visar att det finns ett tydligt samband mellan självförmåga och elevers matematikprestationer. En hög lärarförmåga, det vill säga en hög tilltro till sin förmåga att undervisa leder till en positiv utveckling av elevers självförmåga. Detta medför i sin tur ökade prestationer och bättre resultat i matematik. Självförmåga kan utvecklas genom utbildning men synen på sin egen förmåga varierar beroende på kontext. För bästa resultat krävs därför en medvetenhet om detta hos den undervisande läraren.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)