En litteraturstudie om stöd till nyutexaminerade sjuksköterskor - För en hållbar framtid

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Många erfarna sjuksköterskor säger upp sig pga försämrade arbetsförhållanden och ett stort ansvar läggs på sjuksköterskor med kortare erfarenhet, med sänkt kompetensnivå och bristande patientsäkerhet som följd. Vården bli alltmer komplex och att vara nyutexaminerad medför ofta upplevelser av verklighetschock, genom att kraven är för höga för tidigt, att befinna sig under tidspress, behöva fatta snabba och komplicerade beslut innan man är redo, att oroa sig över att göra misstag, samt att uppleva stress och försämrad sömn. Det som den teoretiska grundutbildningen erbjuder motsvarar ofta inte de praktiska krav som ställs i arbetet, vilket gör att många inte känner sig redo för att arbeta efter avslutad utbildning. Det är på många arbetsplatser ett stort problem att lyckas anställa ny samt behålla erfaren personal. Vikten av att introducera nya sjuksköterskor på ett bra sätt är därför extra stor. Syfte: Att beskriva vilka former av stöd på arbetsplatsen som underlättar för den nyutexaminerade sjuksköterskan de två första åren efter examen. Metod: En litteraturstudie med litteratursökning i databaserna CINAHL, PubMed, och PsycINFO genomfördes, med avgränsningarna peer-reviewed och english language i Cinahl och PsycINFO och <10 år i samtliga databaser. Inklusionskriterier var populationen nyutexaminerade sjuksköterskor med upp till 2 års erfarenhet. Exklusionskriterier var nyutexaminerade sjuksköterskor med mer än 2 års erfarenhet samt sjuksköterskestudenter. Resultat: Två huvudteman, relationer och stödprogram, samt fem subteman identifierades. Subteman till temat relationer var arbetsteamet, att ha en handledare och chefens roll. Subteman till temat stödprogram var kliniskt och emotionellt stöd. Slutsats: Tillgång till stöd är avgörande för att underlätta övergången för den nyutexaminerade sjuksköterskan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)