Museers kommunikation, publicering och delaktighet: - En fallstudie av Kulturen i Lunds kommunikationsstrategi

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

Sammanfattning: Utvecklingen av digital kommunikation och nya medier har anfört till ett framgångsrikt sätt att kommunicera. Museer har tidigare jobbat med kommunikation riktad från avsändare till mottagare där narrativet mottagaren tagit del av har skett på plats i museet i form av fysiska utställningar. Då sättet museer når målgruppen tidigare varit bristfällig kan museum med hjälp av kultursegment och narrativ finna ny publik att nå i nya medier. Denna fallstudie har fokuserat på att ta reda på hur museer jobbar med att nå sina målgrupper och lägger fokus på Kulturen i Lunds konvergens, med andra ord hur museet väljer att övergå från fysiska publiceringar till digitala. Museet har undersökts med hjälp av kvalitativ intervju, enkät, jämförelse och netnografisk observation där resultatet visat att engagemanget för den valda målgruppen kan bli högre om den digitala publiceringen från museerna skapar mer narrativ till publiken. Slutsatsen är att Kulturen i Lund kan gagnas av att använda kultursegment och narrativ för att hitta målgrupper och skapa en röd tråd i sin publicering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)