Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsättning - personals perspektiv

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Författare: Birgitta Stavholm; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det finns idag inte mycket forskning när det gäller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsättning, inte i samband med musik och framförallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan hållit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor för dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsättning har till stor del musikterapeutiska perspektiv. Syftet med denna uppsats är att förstå aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingsstörning. Datainsamlingsmetoderna fokusgrupp och individuella inter- vjuer har använts i ett kvalitativt arbete. Det är aktivitetsledare för aktiviteten som in- tervjuats Resultatet visar på att musik som aktivitet verkar värdefull för personer med grav intel- lektuell funktionsnedsättning men att det krävs kunskap och kompetens då musik har en stark påverkan på alla människor och för människor med små uttryck kan aktiviteten om den inte hanteras varsamt göra mer onytta än nytta för personerna. Uppsatsen är en magisteruppsats vilket innebär begränsningar i tid och möjligheter att få en djupare förståelse för aktiviteten. Framförallt saknas personernas egna upplevel- ser. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)