Riktiga män arbetar inte i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Johan Schön; Isak Westerberg; [2014]

Nyckelord: Gender; Performativity; Masculinity;

Sammanfattning: I Sverige i dag, är män underrepresenterade i förskolan, cirka 3% av arbetskraften är män. Utbildningsstyrelsen i Sverige, Skolverket, försöker ändra på detta genom elevrekryteringskampanjer riktade mot män. De upprättar också nätverk inom universiteten för att öka antalet manliga sökande i förskoleutbildningen och för att minska antalet män inom detta område som dra sig tillbaka. Det huvudsakliga syftet med denna studie var att avgöra vilka kvaliteter och / eller egenskaper män har som är tillgångar till förskolor i Sverige. Känner barn och förskollärare ett behov av män i förskolan, och i så fall, hur definieras dessa behov? Undersökningen sker genom observationer och intervjuer med tio pedagoger i två förskolor; Men endast en av dessa lärare var män. Barnen intervjuades i grupp eller ensamma, beroende på situationen, vanligen under observation. Litteraturen som vi använt för att analysera vårt material var Raewyn Connells tankar om kön och maskulinitet och Judith Butlers tankar om performativitet. Vi fann att det inte finns något särskilt behov av män i förskolan. De behov som lärare och barn eftersökte var kvaliteter och egenskaper som är könsneutrala, och det förmodade behovet av män existerade grundades endast sig på föreställningar om att kvinnor inte kunde eller ville besvara dessa behov. Svaret, snarare än att försöka få fler män i arbetskraften skulle vara att sluta göra könsbaserade antaganden. Fler män i förskolan kan i bästa fall visa att inte är en kvinnas jobb

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)