Att särskilja sig genom grön marknadsföring : en flerfallstudie på modebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Economics

Sammanfattning: I dagens samhälle har den gröna marknadsföringen blivit allt vanligare, det beror på att konsumenter har blivit medvetna om klimatförändringar som modeindustrin står för. Modeföretagen har stor påverkan på klimatet samtidigt som konsumtion av kläder har ökat den senaste tiden. Därför spelar modeföretagen en stor roll i omställningen till en mer hållbar konsumtion av kläder, detta har lett till att företag konkurrerar om en position på marknaden med hjälp av en grön marknadsföring. Att den gröna marknadsföringen har ökat leder i sig till att konsumenter måste sålla mellan alla budskap som förmedlas i företagens marknadsföringskampanjer. Denna studie ämnar att bidra med kunskap genom en flerfallsstudie på modeföretags kommunikation med hjälp av en grön marknadsföring. För att analysera empirin har författarna använt sig av teorierna; grön marknadsföring, marknadskommunikation, AIDA-modellen, positionering och legitimitetsteorin. Insamling av empiri har skett via en kvalitativ flerfallsstudie innehållande en analys av tre marknadsföringskampanjer. Resultatet av studien visar på att det finns en tydlig skillnad hur modeföretag utformar sin gröna marknadsföring för att förmedla ett budskap om miljö och marknadskommunikationen viktig för att minska risken för grönmattning. Studiens slutsats visar på att det finns ett samband mellan företags marknadskommunikation och dess legitimitet, som tillsammans bidrar till att företaget erhåller en gynnsam position på marknaden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)