Läsutveckling på Nya Zeeland. En fältstudie på två skolor.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syfte och frågeställningarSyftet med vår studie var att finna möjliga framgångsfaktorer till varför nyzeeländska elever har så goda resultati de internationella undersökningarna PISA och PIRLS. Målet var att besvara syftet utifrån följandefrågeställningar: • Hur är klassrumsmiljön utformad på skolorna? • Vad använder skolornas lärare för metoder och material när de utvecklar elevernas läsande? • Hur arbetar lärarna med elever som har svårigheter i sin läs – och skrivutveckling?MetodVi har besökt två skolor på Nya Zeeland, där vi observerade åren ett till tre, i åldrarna fem till sju år. För att fåsvar på vårt syfte använde vi metoderna ostrukturerad gruppintervju samt flera deltagande observationer där viutgick ifrån en observationsmanual. Vi har också studerat litteratur som har varit av relevans för vår studie.ResultatUnder gruppintervjun och observationerna fann vi framgångsfaktorer som kan ligga till grund för Nya Zeelandsgoda resultat i läsförståelse, i de internationella undersökningarna. Framgångsfaktorerna är följande:• Klassrumsmiljön• Läsmaterialet• Läsundervisningen• Läsgrupperna• Reading recovery• Nya Zeelands kursplan i engelska.Relevans för läraryrketVi anser att vår studie har relevans för vår kommande yrkesroll som pedagoger, eftersom vi har studerat hurlärarna på två skolor på Nya Zeeland arbetade med det komplexa området läsförståelse. Genom vår studie har viutvecklats som pedagoger och ökat vår kunskap om hur man arbetar med bland annat läsförståelse ochläsutveckling.= N=

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)