Att motivera digitalt: En kvalitativ studie om hur ämneslärare studiemotiverar digitalt med bakgrund av Covid-19-pandemin

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteterna

Sammanfattning: Denna kvalitatia studie belyser, med bakgrund av Covid-19 pandemin hur ämneslärare kan motivera elever samt bibehålla deras intresse när undervisning sker över en digital lärportal. Pandemin tvingade Sveriges gymnasieskolor att periodvis från mars 2020 till april 2021 gå över helt eller delvis till distansundervisning. Studien förklarar hur lärare uppnår positiva studieresultat genom att anpassa sin roll som motivatör i det digitala klassrummet jämfört med det fysiska klassrummet. Undersökningen bygger på semistrukturerade intervjuer med ämneslärare verksamma på olika gymnasieprogram som alla har erfarenhet av digital undervisning. Deras svar har mot bakgrund av motivationsrelated forskning samt forskning relaterad till pedagogik och digitaliserad undervisning tematiskt analyserats med stöd av den hermeneutiska tolkningsmetoden. Informanternas svar visar att när lärandet tar plats framför en datorskärm över en digital lärportal möjliggör detta alternativa motiveringsmetoder. Studien påvisar också att det finns motivationsstrategier som lämpar sig särskilt bra i det digitala klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)