Beteendepåverkande designaspekter inom social media

Detta är en Kandidat-uppsats från IT-universitetet i Göteborg/Tillämpad informationsteknologi

Författare: Miriam Mikaelsdotter; [2013-09-20]

Nyckelord: Social media; beteende; design; diskursanalys; diskurspsykologi;

Sammanfattning: Uppsatsen tar avstamp i debatten rörande beteenden i social media. Tidigare forskning har främst fokuserat på användarens roll och ansvar medan synen på tekniken, som moraliskt neutral, har dominerat. Studien har sin grund i diskursanalys och ett diskurspsykologiskt perspektiv används för att jämföra texter på Twitter och Facebook som publicerats i samband med Bostonbombningarna. Syftet är att undersöka hur användare av plattformarna konstruerar världsbilder, grupper och identiteter samt vad för konsekvenser dessa konstruktioner har. En tolkning om varför Twitter-respektive Facebook-diskursen skiljer sig åt grundar sig i designaspekter som identifieras som beteendepåverkande. Resultatet indikerar större tendenser till polarisering och extremism på Facebook än Twitter. Detta kan ha sin grund i att Facebooks designaspekter har en starkare homogeniserande effekt på nätverket, tydligare ramar för vad som får diskuteras i det sociala rummet och mer bekräftelsefunktioner än Twitter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)