Etnisk mångfald i illustrationer : En kvalitativ undersökning om etnisk mångfald i illustrationer och hur illustratörer tänker när de skapar illustrationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

Författare: Lisa Rönnqvist; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Illustrationer i böcker ämnade för barn, både läroböcker och skönlitteratur, innehöll färre karaktärer med mörk hudfärg än ljus hudfärg och karaktärerna med mörk hudfärg hade sällan huvudroller i böckerna. Den här studien ämnade därför att undersöka hur illustratörer går tillväga för att skapa illustrationer av karaktärer med fokus på etnisk mångfald, hur man kan illustrera en variation bland karaktärerna utan att illustrera stereotypiskt och varför det är viktigt att illustrationer innehåller karaktärer med olika etniciteter. För att uppfylla studiens syfte intervjuade fem illustratörer och sedan analyserades materialet med tematisk analys. Resultatet visade att det är viktigt att illustrationer innehåller karaktärer med olika etniciteter eftersom det kan visa barn att människor ser olika ut. Det är även viktigt att vara medveten om normer och stereotyper när man illustrerar för att skapa illustrationer som bidrar till den stereotypiska bilden och genom att vara medveten kan man välja att illustrera på sätt som skiljer sig från det stereotypiska. Resultatet visade även att det kan vara både illustratören och uppdragsgivaren som bestämmer hur karaktärerna i en illustration ska se ut.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)