Gemensam syn på socialt ansvar - en faktor att beakta vid rekrytering : En diskursanalys om Corporate Social Responsibility
Sammanfattning: Föetagens sociala ansvar är en fråga som har blivit allt mer aktuell. Det blir allt viktigare att företag är medvetna om den påverkan de har på samhället. Corporate Social Responsibility (CSR) och hållbarhet används när det talas om företagens ansvarstagande och sociala ansvar. Studiens syfte är att undersöka hur företag förhåller sig till CSR och hållbarhet. Jag använder mig av fyra svenska företag Hennes & Maurits, IKEA, Svenska Cellulosa Aktiebolaget och Ångpanneföreningen, för att studera information på deras hemsidor. Jag väljer därför att göra en Foucauldiansk diskursanalys och tittar på hemsidor och rapporter för att se vad företagen skriver om CSR och hållbarhet. Resultaten visade att delade värderingar och synpunkter om CSR och hållbarhet med anställda och medarbetare är önskvärt för att kunna driva en verksamhet med ett trovärdigt varumärke och en välutvecklad CSR och hållbarhets filosofi. Jag resonerar kring hur företagens CSR och hållbarhets tänk kan kopplas till förtagens mål, individernas/medarbetarnas mål, värderingar och identitet. En ledande fråga och tema blir om företagens ansvarstagande gentemot sociala, lokala och globala frågor blir en del av föetagens identitet och rykte som därmed påverkar företagets position som arbetsgivare på arbetsmarknaden. I och med detta går det även att resonera kring medarbetarnas roll i företagets perspektiv på CSR och hållbarhet och hur viktig blir det för företaget att anställa personer med samma CSR-värderingar.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)