Psykosocial arbetsmiljö och lärarens vardag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Väst/Avd för psykologi och organisationsstudier

Sammanfattning: Under de senaste åren har det diskuterats mycket i valdebatter och press om skolan och lärares arbetssituation. Resultaten för svensk skola har sjunkit i internationella undersökningar och brist på behöriga lärare har blivit vanligare (OECD, 2015). Hur påverkas den psykosociala arbetsmiljön och klarar lärarna kraven de ställs inför med bibehållen hälsa? Är utmaningarna realistiska och finns det medvetenhet om hur riskerna påverkar hälsan? Denna kvalitativa studie består av intervjuer med sju lärare i varierande ålder från trettiotre till femtiotvå år i olika västsvenska kommuner. Tre män och fyra kvinnor deltog i semistrukturerade intervjuer, vilka utgick från en intervjuguide och därefter analyserades tematiskt. Det viktigaste resultatet var att lärare uppfattade att arbetsbelastningen var för hög i många fall. Hälsan påverkas för många lärare av stress och därtill relaterade besvär. Stöd från kollegor är nödvändigt för att fungera väl och orka med. Ekonomiska neddragningar minskar mängden resurspersonal och ökar belastningarna ytterligare. Undersökningen visar att det finns en uppfattning bland lärare att om de administrativa uppgifter de fått minskade skulle de kunna utföra sitt arbete bättre. Undersökningens resultat ligger i linje med vad OECD (2015) kom fram till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)