En kvalitativstudie om matematik vid måltider i förskolan. ."> En kvalitativstudie om matematik vid måltider i förskolan. uppsatser examensarbeten examensarbete examensjobb uppsats stipendier stipendium uppsatsämne uppsatsämnen">

"En bananpeng är lika mycket som ett år" : En kvalitativstudie om matematik vid måltider i förskolan.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT); Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

Författare: Hanna Melldén; Hanna Thoresson; [2010]

Nyckelord: Matematik; förskola; måltider; barn;

Sammanfattning:

 

Matematik är ett begrepp som många kopplar till skolverksamhet och teoretisk räkning i matematikböcker. Under vår verksamhetsförlagda utbildning har vi gjort observationer på två förskolor för att kartlägga vilken funktion måltider kan ha för barnens matematikutveckling.

Läroplanen för förskolan tar upp mål som verksamheten ska sträva mot för att barnen ska få den kunskap och möjlighet till utveckling som de har rätt till. Den synliggör även det ansvar pedagogerna har för att ge barnen den kunskap som behövs för de ska kunna utveckla sina matematiska förmågor.

Vår studie visar att matematik är ständigt förekommande under måltider i de båda förskolorna. Matematik kan ha olika uttrycksformer, som när barnen delar frukt eller jämför potatisar med varandra. För att kunna använda måltider och andra situationer som ett verktyg för barnens matematiska utveckling är det viktigt att pedagogen har kompetens och medvetenhet inom det matematiska området. Har pedagogen tidigare erfarenheter och kunskaper inom matematik kan hon/han skapa stora möjligheter för barnen att utvecklas inom det matematiska området, detta genom att ta vara på barnens tidigare erfarenheter för att skapa nyfikenhet och lust att lära.

 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)