Hembesök inom ekonomiskt bistånd - ett klientperspektiv  : En kvalitativ studie om klienters upplevelse av hembesök

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning:

Syftet med denna studie är att undersöka upplevelser och erfarenheter av hembesök hos klienter som är aktuella vid enheten för ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun, samt att studera huruvida dessa erfarenheter påverkat studiens deltagares inställning till socialtjänsten som helhet. Undersökningsurvalet bestod av intervjuer med åtta klienter vid ekonomiskt bistånd i Uppsala kommun som alla varit föremål för utredning med ett eller flera hembesök. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer.

 

Det finns tidigare forskning inom områdena bidragsfusk och felaktiga utbetalningar samt klienters upplevelse av och position i förhållande till socialtjänsten. Det framstod ändå relevant att specifikt studera hur de hembesök som genomförs vid utredning av rätten till ekonomiskt bistånd upplevts av klienterna. Den här studien intar ett brukarfokuserat förhållningssätt till hembesök och ekonomiskt bistånd och har sin teoretiska och begreppsliga grund i Greta - Marie Skaus resonemang om makt och hjälp samt Tapio Salonens definition av olika medborgarroller.

 

Studiens resultat visar att klienternas upplevelser av hembesök varierar kraftigt. Den ena ytterligheten representeras av de klienter som upplevde att det var helt normalt att släppa in handläggarna i det egna hemmet, den andra ytterligheten utgörs av de informanter som upplevde hembesöket som en obehaglig kränkning av det privata territoriet. Hembesöket uppfattades av vissa informanter som att socialtjänsten gjorde ansträngningar för att motverka fusk, medan andra menade att det tydde på bristande tillit till klienterna. Resultaten diskuteras och analyseras utifrån Skaus begreppsliga resonemang kring makt och hjälp samt Salonens definition av olika medborgarroller. Vid analys av datamaterialet framträder en bild av hur hembesöket påverkat informanternas uppfattning av vad som utgör makt respektive hjälp i socialtjänstens arbete. Här framgår även hembesökets betydelse för informanternas anpassning till rollen som klient.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)