En modernisering av källkritisk undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

Sammanfattning: Syftet med denna översikt har varit att presentera aktuella metoder för den källkritiska undervisningen i högstadiet. Vår frågeställning genom arbetet har varit, “vilka metoder kan lärare undervisa om inom källkritik för att lära ut ett källkritiskt förhållningssätt?” Genom systematiska sökningar i olika databaser valde vi ut tio artiklar som kunde hjälpa oss att besvara vår frågeställning. Dessa artiklar ligger till grund för vårt arbete och vi har strävat efter att hitta svensk, Nordisk och även internationell forskning. Artiklarna vi valt har behandlat källkritik som ett eget område inom skolan och samhället, men även i relation till ämnet svenska.  För att analysera resultatet av valda artiklar har vi använt oss av en tematiskt analys. Genom analysmetoden har vi kunnat urskilja utmärkande drag i forskningen och därefter kunnat benämna det som olika tema. Med våra tema fastställda kunde vi presentera de metoder som var mest framträdande i forskningen, men även visa på att det finns vissa begränsningar inom området. I resultatet lyfter vi bland annat fram tre viktiga nyckelfrågor i en digital sökprocess och presenterar även en metod som vi benämner lateral läsning. Den laterala läsningen syftar till att bredda digitala sökningar och undersöka information på flera olika hemsidor. Vidare presenterar vi vad forskningen förespråkar om undervisning gällande källkritik där vi också drar slutsatsen att forskarna inte är överens om undervisningen ska ske explicit, eller implementeras som en del av den ordinarie undervisningen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)