Intern redovisning till marknadsvärde som botemedel mot kortsiktighet

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med uppsatsen var att undersöka i vilken utsträckning svenska tillverkningsföretag använder verklighetsrelaterad intern redovisning som metod att minska kortsiktigheten inom organisationen samt om denna anpassning också leder till de önskvärda resultaten. Detta har gjorts genom en kvalitativ fallstudie utförd på fyra svenska tillverkningsföretag. Den främsta informationskällan var primärdata i form av skriftliga och muntliga intervjuer. De undersökta företagen var NIBE Industrier AB, SCA Packaging Sweden AB, Trelleborg Engineered Systems Group AB och Vin & Sprit AB. Kontaktpersonerna var högt uppsatta chefer eller controllers. Resultatet av undersökningen var att de undersökta företagen inte verkar lida av kortsiktighet. Verklighetsbaserad intern redovisning användes av endast ett av företagen. Någon korrelation med förekomsten av kortsiktighet kunde inte styrkas. Istället erhölls belägg för andra möjliga förklaringar till de trots allt föreliggande skillnaderna i kortsiktighetsförekomst. Tydligast var sambandet med respektive företags ägarengagemang. En annan möjlig orsak var valet av bedömningsmått. Verksamhetsbaserade nyckeltal föreföll leda till mindre kortsiktighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)