Specialpedagogens synliggörande av individen : En intervjustudie om kartläggningsmaterial i förskola

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att belysa vilket kartläggningsmaterial som används i förskolor för att få en djupare förståelse. Kartläggningsmaterialet ses utifrån specialpedagoger beskrivningar av materialet som vi analyserat utifrån ett intersektionellt perspektiv. Vi vill genom studien få en möjlighet att se om materialet är liknande i de olika kommunerna. det för att se hur makt och strukturer kan synliggöras i kartläggningsmaterialet . Det ger en möjlighet att se hur barn kan generaliseras som avvikande eller normbrytare. Vi vill även se om faktorer som kön, ålder och etnicitet synliggörs i kartläggningen. Studien baseras på kvalitativ forskningsmetod genom intervjuer och omfattar specialpedagoger i åtta olika kommuner. I analysen framkom att specialpedagoger har olika påverkan på det kartläggningsmaterialet som används. Studiens resultat visade på att ett flertal kommuner hade ett färdigställt material med övergripande frågor. Utöver det kompletterade specialpedagoger med egna riktade frågor för att få ett tydligare material att arbeta med. En kommun använde inget kartläggningsmaterial alls. I resultatet framgår det hur specialpedagogers möhlighet att påverka kartläggningsmaterialet skiljer sig åt i olika kommuner. gemensamt är hur specialpedagoger utifrån sin profession belyser helhetsperspektivet med alla faktorers betydelse i samtal i intervjuerna. dock framskrivs inte faktorer som exempelvis socioekonomisk, livsvillkor, etnicitet i det färdiga kartläggningsmaterialet utan lägs i så fall inder en rubruk kallas "annat eller "övrigt".

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)