Man / Kvinna / Annat - Lärarstudenter om genus och jämställdhet i skolan -13

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Moa Elofsson; Elin Ström; [2014]

Nyckelord: HBTQ; kön; könsroller; genus; jämställdhet; lärars;

Sammanfattning: Vi upplever ett behov av att belysa arbetet med jämställdhet och genus i skolan. Vi vill läggafokus på normkritik, medvetenhet om de attityder som finns kring genus och hur vi som lärareska kunna jobba konstruktivt mot en mer jämställd skolmiljö. Vi har undersökt hur lärarstudenterpå Göteborgs Universitet uppfattar skolors likabehandlingsarbete med fokus på jämställdhet ochgenus. Vi har ställt följande forskningsfrågor:Vad har lärarstudenter för erfarenheter kring genus, sexualitet och jämställdhet i skolan?Vilka tänkbara förklaringar kan ges till varför dessa erfarenheter ser ut som de gör?Vad säger detta om likabehandlingsarbetet i skolan och vad kan lärare göra för att förbättradetta arbete?Vi har utgått från genusteori och queerteori samt teorier om språkets betydelse för hur människorvärderar sin omvärld. För att genomföra undersökningen har vi gjort intervjuer med bådemanliga och kvinnliga lärarstudenter. På så sätt har vi fått inblick i olika grund- ochgymnasieskolors likabehandlingsarbete. Vi varvade intervjufrågor med bilder där informanternafick ge sina spontana reaktioner men också berätta hur de uppfattar att elever de mött hadereagerat. I analysen av intervjuerna såg vi ett fokus på könsroller utifrån två kön — man ochkvinna — och ett osynliggörande av individer som faller mellan eller utanför dessa två. Flera avinformanterna talade om könsindelning i olika sammanhang. Våra informanter hade ocksåuppfattat, dels från elever men också från undervisande lärare, att de attribut och beteenden somär svåra att identifiera och placera i en kön- och sexualitetskategori, väcker reaktioner av avskyoch förakt. Det normkritiska perspektivet verkar i många fall vara frånvarande och fokuset påjämställdhet och genus bärs upp av ett fåtal lärare och rektorer som brinner för just detta. För attöka jämställdheten och genusperspektivet i skolan bör verksamheten genomsyras av normkritik -var och en som verkar i skolmiljön måste ta sitt ansvar.Studien visade att arbetet med genus, sexualitet och jämställdhet inte var något övergripande ochgenomgående för hela skolorna, utan frågor som drevs av några få eldsjälar. Förhoppningsviskan studien bidra till ett medvetandegörande om att detta är frågor som berör alla, samt att det ihuvudsak handlar om att som lärare våga ta upp ämnet och hantera eventuella motsättningar somkan komma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)