Utredning av alternativt startlås

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: Johan Carlsson; Carl Pantzar; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna rapport är resultatet av det examensarbete som under hösten 2006 bedrivits på Scania i syfte att utreda en möjlig flytt av startlåset. Dagens rattlås är placerat under ratten och begränsar utrymmet för förarens knän och ben. Placeringen är även olämplig vid en olycka då föraren kan slå i nyckeln. För att identifiera rätt fordonsanvändare används en traditionell nyckel med metallblad. För att få en uppfattning av vilka system som finns på marknaden gjordes en benchmarking innefattande både lastbilar och personbilar. Där konstaterades att många personbilar har elektriska rattlås och nycklar utan metallblad. Som extrautrustning finns till vissa modeller även nyckellösa system (Keyless Go). Examensarbetet fick två inriktningar; lagkrav på stöldskydd samt identifiering av fordonsanvändare. För att uppfylla stöldskyddskraven måste en lastbil ha rattlås, växelspakslås eller transmissionslås. Efter att alla tre stöldskydd studerats konstaterades att ett elektriskt rattlås skulle vara mest lämpligt. Att låsa transmissionen visade sig bli både komplicerat och oekonomiskt. Växelspakslås är ett alternativ men tre olika växellådstyper gör det mer avancerat än rattlåset som kan vara identiskt på alla bilar. Scania erbjuder ett växlingssystem kallat Opticruise som saknar mekanisk förbindelse med växellådan. Vi har då ett förslag på hur det skulle kunna låsas enbart med mjukvara. Att separera stöldskyddslåset och tändningslåset kräver en säker kommunikation däremellan, så att ingen obehörig kan manipulera stöldskyddet. Den elektroniska startspärren (immobilizer) som idag erbjuds som tillval skulle kunna lösa det problemet. Immobilizer i kombination med fjärrstyrt centrallås gör att metallnyckelbladet blir överflödigt. Därför har vi ett förslag på en ny typ av tändningslås där fjärrkontroll och nyckel blir en enhet. Bilen startas med ett nytt rörelsemönster i nyckeldockningen. En kostnadsanalys visade att det nya systemet skulle få ungefär samma kostnad som dagens. Med ett elektriskt tändningslås och stöldskydd kan man skapa möjligheter för nya system som t.ex. Keyless Go. För att testa och visa upp det nya systemet byggdes en prototyp med ett elektriskt rattlås och det nya tändningslåset. Resultatet blev tillfredsställande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)