Genus i förskolan : En undersökning om hur man som pedagog kan arbeta i förskolan utifrån ett genusperspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Humanvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Huvudsyftet med vår undersökning var att ta reda på hur man som pedagog i förskolan kan arbeta utifrån ett genusperspektiv, vilka uppfattningar pedagogerna har om genus och hur man som pedagog kan arbeta mer konkret utifrån ett genusperspektiv. För att ta reda på detta användes en kvalitativ undersökning som bestod av intervjuer. Åtta pedagoger intervjuades som alla är verksamma i förskolan och som arbetar på ett medvetet sätt ur ett genusperspektiv. Resultatet visar på att pedagoger har olika definitioner om vad genus är och betyder. Utifrån intervjuerna kom det fram olika förhållningssätt och olika arbetssätt som pedagogerna använder sig av i sitt genusarbete. Något som alla pedagoger bidrar med till resultatet är att pedagogerna tänker på hur man bemöter barnen, använder sitt språk och hur man utformar den fysiska miljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)