Söderhamn : En stad som heter Ove

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Författare: Felicia Carlsten; [2022]

Nyckelord: Brand; Destinations; Brand Personality;

Sammanfattning: Problematisering och Syfte: Tidigare studier visar att det essentiella i att skapa ett starkt varumärke är att utveckla strategier inom områdena destinationsvarumärke, destinationsmarknadsföring och brand personality, för att i slutändan nå ut med ett budskap om att vara en attraktiv destination. Detta innebär att det är av stor vikt för Söderhamn att hitta vad som är unikt med destinationen och skapa en varumärkespersonlighet, för att sedan kommunicera ut detta för att på så sätt öka attraktiviteten, och således skapa ett starkt varumärke så att dem kan vara konkurrenskraftiga sett till andra konkurrerande turistdestinationer. Syftet med studien är att analysera Söderhamn utifrån ett brand personality perspektiv. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod där den teoretiska referensramen bygger på tidigare studier. Studiens empiri är utförd genom semistrukturerade intervjuer. Studien antar en deduktiv ansats. Resultat och Slutsats: Empirin visar vilken varumärkespersonlighet destinationsvarumärket Söderhamn har utifrån Aaker´s (1997) modell Brand Personality Traits. Slutsatsen som jag kan dra är att modellen kan appliceras på ett destinationsvarumärke och inte endast på varumärken med produkter och tjänster. Studiens bidrag: Ur ett teoretiskt perspektiv har studien bidragit med ett sätt att tydliggöra ett destinationsvarumärkes varumärke genom en utarbetning av en varumärkespersonlighet. Det praktiska bidraget studien ger är tillvägagångssätt för praktiker att utarbeta en varumärkespersonlighet. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)