Att finna en vårdande balans : Sjuksköterskors upplevelser av att möta och vårda barn och deras familjer som inte kan det svenska språket och har en annan kulturell bakgrund

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

Sammanfattning: Inom hälso- och sjukvård för barn och unga har sjuksköterskan en betydande roll i mötet med alla barn och familjer. I arbetet möter sjuksköterskan många barn och familjer som inte kan det svenska språket och som har en annan kulturell bakgrund. Migrationen ökar i Sverige och det finns behov av större kunskap i bemötande av barnen och familjerna inom barnsjukvården. Studien beskriver sjuksköterskors upplevelser av att möta och vårda barn och deras familjer som inte kan det svenska språket och som har en annan kulturell bakgrund. Studien är en kvalitativ intervjustudie som har analyserats genom kvalitativ innebördsanalys. Resultatet beskrivs utifrån sex teman: Att se barnet, Att få med sig föräldrarna, Att hitta kreativa lösningar, Att använda tolk i mötet, Att möta kulturella skillnader och Att bli berörd av barns utsatthet. Slutligen diskuterades resultatet utifrån, Att se barnet och få med sig föräldrarna, Att hitta kreativa lösningar till kommunikation och Möte över kulturella gränser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)