Kris på förskolan - En kvalitativ analysstudie om krisarbete på förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Vårt syfte med undersökningen är att granska pedagogers pågående och efter krisarbete i förskolan samt hur pedagoger stötar och möter barn i en krissituation. Vi vill bidra med kunskap om resiliens och hur pedagoger kan arbeta med resiliens för att förhindra psykiska problem i framtiden. Vi valde att skicka ut förfrågan till pedagoger i förskolan. Vår idé var att få information från olika pedagoger från olika förskolor om hur man arbetar med krissituationer. När vi samlat in material från pedagogerna kopplar vi deras svar till våra teorier och tidigare forskning. Vår undersökning ger pedagoger tillgång till hur en välutvecklad krishandlingsplan kan stödja barn i kris. Det framkom i svaren från vår undersökning att de flesta förskolor använder en krishandlingsplan och pedagoger anser att de var väl förberedda för en kris. Det fanns dock ingen krishandlingsplan i utbrottet av pandemier. Pedagogerna beskrev att de saknar information om COVID-19-pandemin och ville ha en krishandlingsplan med tydliga riktlinjer att följa för att kunna agera snabbare i ett pandemiutbrott.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)