ATT BEAKTA VÄRDIGHET I MÖTET MED PATIENTEN : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Liselotte Naeslund; Nathalie Larsson; [2020]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Bakgrund: Inom omvårdad är värdighet centralt. Patienters möte med vården kan innebära att vara i en utsatt position, där mötet med vården ibland innebär kränkningar av patientens värdighet. Såväl vårdens organisation som vårdteamets förhållningssätt har inverkan på patienters och anhörigas erfarenheter av värdighet. Eftersom sjuksköterskor är omvårdnadsansvariga och värdighet kan kränkas eller bevaras inom omvårdnad är det relevant att uppmärksamma fenomenet värdighet. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskors erfarenheter av att beakta värdighet i mötet med patienten. Metod: En systematisk litteraturstudie med beskrivande syntes där elva valda artiklar analyserades med kvalitativ ansats. Resultat: I temat ”Kommunikationens inverkan på värdighet” framkom subtemana: Samspelet med patienten, Samspelet med anhöriga och Samspelet med vårdteamet. Sjuksköterskorna värderade kommunikation och delaktighet i samspel med patienten och anhöriga. Vårdteamets samspel utmanades ibland när sjuksköterskornas kunskap om patienten inte värderades. I temat ”Att vårda utifrån förutsättningarna” framkom subtemana: Arbetsmiljöns inverkan på värdighet och Reflektionens inverkan på värdighet. Sjuksköterskorna identifierade att brister i arbetsmiljö och organisation ökade risken för en otillfredsställande vård. Reflektion skedde över det egna förhållningssättets inverkan på mötet med patienten. Slutsats: Sjuksköterskor beaktade patientens värdighet när de strävade efter samspel med patienten, anhöriga och vårdteamet. Sjuksköterskorna identifierade sitt förhållningssätt som avgörande för beaktandet av värdighet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)