Lärares upplevelse av vad som kännetecknar ett gott ledarskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

Författare: Semir Ajanic; [2018]

Nyckelord: Ledarskap; Relationell pedagogik; relationer; lärarskap;

Sammanfattning: Anledningen till att denna studie utforma sig var mina funderingar om att ledarskapet i klassrummet är beroende av hur man bemöter eleverna. Genom en semistrukturerad intervjustudie ska fyra verksamma lärare få uttrycka sina föreställningar och upplevelser kring vad som kännetecknar ett gott ledarskap och dess olika beståndsdelar. Hela studien och studiens resultat bygger på att samla data om lärares upplevelser kring frågeställningarna. Studien ses ur ett fenomenologiskt perspektiv och analyseras med inspiration från the grounded theory. Dessa två metoder passar bra ihop då de vill fånga undersökningsdeltagarnas upplevelser av ett fenomen och dess olika aspekter. Utifrån informanternas upplevelser beskrivs olika aspekter på fenomenet relationellt ledarskap och strategier för relationsarbetet. I denna studie kommer du att få ta del av informanternas beskrivningar av olika aspekter på relationellt ledarskap och vilka relationella strategier de säger att de använder. Aspekterna som berör och kopplas till det relationella ledarskapet är: Föredömlig, social, personlig, anpassningsbar, auktoritativ och ämneskunnig. I studiens resultat presenteras deras upplevelser och kopplas till olika teorier kring ledarskap och relationsskapande i klassrummet. I stora drag visar denna studie att informanterna upplever att lärare som främjar relationer både mellan eleverna och mellan dem själva och eleverna utövar ett gott ledarskap eller ”lärarskap”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)